Metrolla lentokentälle

Seurasin keväällä 2008 jääkiekon SM-liigan finaaliotteluja Espoossa paikallisen Bluesin ja Oulun Kärppien välillä. Tuolloin suosituin chäntti oululaisten kannattajien katsomonosassa oli rallatus, jossa todettiin leikkimielisesti Ouluun tulevan metron ennen Espoota ja kärppämoguli Juha Junnon maksavan kulungit.

Muistan, että espoolaiset kovin sydämistyivät kyseisestä laulusta. Varmaankin sen takia, että tuossa vaiheessa Espoon metrohankkeen toteutuminen oli vielä epävarmaa erilaisten poliittisten vääntöjen vuoksi.

Sittemmin asia on onneksi edennyt rivakammin eteenpäin ja Tapiolan urheilupuistoon pääsee seuraamaan futista ja kiekkoa maanalaisella vuodesta 2015 lähtien. Ensin mainittua toki vain silloin, jos talousvaikeuksissa kärvistelevä FC Honka selviää ongelmistaan.

Anno Domini 2008 oli meneillä olevan vuoden tapaan kuntavaalivuosi ja kevään penkkiurheilukokemusten innoittamana tuli hahmoteltua vekkulia vaaliteemaa, jossa vaadittiin metroa Ouluun.

Tulevassa Uudessa Oulussa on 180 000 asukasta ja Suur-Oulun alueella yhteensä yli 200 000. Metron tai vähintäänkin kaupunkiraitiotien tapaiselle järjestelmälle alkaisi siis riittää jo käyttäjiä. Huomattakoon, että Euroopasta löytyy kaksi samansuuruista kaupunkikeskusta, joissa on metrojärjestelmä. Ne ovat Ranskan Rennes ja sveitsiläinen Lausanne.

Oulun metro kulkisi luonnollisesti yliopistolta keskustan ja tulevan matkakeskuksen kautta lentokentälle. Väliasemina voisivat toimia ainakin Puolivälinkangas, Raatin stadion/Tuira, Torinranta ja mainittu Matkakeskus. Mikäli kallioparkkihanke karahtaa taloudellisesti karille, parkkiluola olisi varsin kätevä muuttaa metrotunneliksi kahden viimeksi mainitun välille.

Matkakeskuksesta metro jatkaisi matkaa Limingantullin kautta lentokentälle. Tunneli olisi kätevintä rakentaa suoraan Kempeleenlahden ali, mutta koukkaus kasvavan Kempeleen pitäjänkään kautta ei olisi huono ajatus.

Visiointi on aina hauskaa, mutta metro on tietysti hankkeena niin kallis, että Junnon ja seutumme it-miljonäärien rahatkaan eivät riittäisi kuin muutaman pysäkinvälin louhimiseen. Tulevaisuudessa tilanne voi olla tietysti toinen, jos Oulun seutu kasvaa nykyistä vauhtia.

Joukkoliikennevisioita on silti tärkeää pitää esillä. Vasemmistoliitto on vaalinut jo pitkään ajatusta paikallisen raideliikenteen käynnistämisestä Oulun seudulla. Oulun alueelta löytyy raiteita niin pääradan suuntaisesti kuin myös idän suunnalla Kainuuta kohti mentäessä.

Myös pitkän matkan paikallisjunaliikennettä olisi mahdollista kokeilla esimerkiksi Raaheen, Haukiputaalle, Muhokselle ja Ylivieskaan. Näiden paikkakuntien ja Oulun välillä on runsaasti pendelöintiä, joka tulee tulevaisuudessa lisääntymään väkimäärän kasvaessa.

Vasemmiston tekemät raide-esitykset eivät ole saaneet aikaisemmin juurikaan kannattajia muista ryhmistä, mutta nyt tilanne on muuttumassa. VR aikoo avata Kempeleen aseman uudestaan ja olemme päässeet tilanteeseen, jossa jopa Kalevan pääkirjoituksessa on pohdiskeltu vakavasti paikallisjunaliikenteen mahdollisuuksia seudullamme.

Paikallisia raideliikennehankkeita on pidetty aiemmin epärealistisina sen takia, että rakentamista ei ole Oulun seudulla keskitetty tarpeeksi ratojen varteen. Totta on, että kaavoitusasiossa on tehty pitkään virheellisiä ratkaisuja ja asuinalueita on sijoiteltu kartalle kuin haulikolla ampuen.

Viime vuosina kaavoitusta on onneksi järkeistetty. Tuirasta pohjoisen suuntaan kuljettaessa löytyy useita mahdollisia lähiliikenneaseman paikkoja. Esimerkiksi Alppilaan on noussut uusi asuinalue entisen Rajavillen tehtaan tontille, jonka välittömässä läheisyydessä päärata kulkee. Myös Toppilan ja Rajakylän kaupunginosat ovat aivan radan varrella.

Uusissa hankkeissa rahoitus on usein keskeisimpiä ja vaikeimpia kysymyksiä. Paikallisten päätöksentekijöiden yhteisen tahtotilan lisäksi hankkeet tarvitsevat väistämättä taloudellista vetoapua valtiolta. Metroa ei kenties saada, mutta lähijunaliikenne on mahdollista käynnistää jo tämän vuosikymmenen puolella. Tarvetta sille olisi totisesti.

Kirjoitus on julkaistu Tien päällä -kolumnisarjassa Kansan Tahdossa 16.8.2012.


You may also like...

2 Responses

  1. Juha Junno maksaa sen!

  2. Vadim Klass sanoo:

    Ei, kyllä Miika Juntunen pulittaa ko. metrorakennussumman, jos Tyrskypihalle Toppilansareen saadaan oma pysäkki.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *