Katseet tulevaisuuteen liikenteen kehittämisessä
Niin sanottu bensakapina on jälleen kerran osoitus siitä, että fake news uppoaa kansaan kuin häkä. Kuten alla olevasta graafista voi havaita, polttoaineverojen reaaliarvo on ollut vakaa vuosikausia. Bensan hintaan vaikuttava asia on verotuksen sijasta raakaöljyn hinnan heilahtelu. Eli adressi kannattaa lähettää eduskunnan sijasta esimerkiksi Saudi-Arabiaan ja Iraniin, jotka ovat maailman suurimpia raakaöljyn tuottajia. Voi olla, että siellä ei tosin hirveästi tämä ulina kiinnostele.

Samaan aikaan suurimmat autonvalmistajat, kuten Volvo, Audi ja Volkswagen ovat lopettamassa polttomoottoriautojen valmistamisen kokonaan kymmenen vuoden sisällä. Lisäksi valtioista mm. Ruotsi, Tanska, Hollanti ja Iso-Britannia ovat linjanneet, että uusia polttomoottoriautoja ei enää vuodesta 2030 alkaen myydä.
Koko kapinassa on kyse menneisyyteen katsovasta sepitteestä eli roikutaan jossain kiinni, jota ei kohta ole olemassa. Järkevää on suunnata katseet tulevaisuuteen ja rakentaa liikkumisen edellytyksiä muiden asioiden kuin polttomoottoriautoilla tapahtuvan yksityisautoilun varaan.
Itse en usko käyttövoiman vaihtamisen olevan mikään autuuteen johtava taikatemppu. Ennen kaikkea tarvitaan radikaalia liikenteen ja liikkumisen optimoimista. Maailma ei sillä pelastu, että Oulun neljän ruuhkassa yksinään autoissaan istuvien ihmisten ajoneuvojen käyttövoima vaihdetaan bensasta sähköön.
”Järkevää on suunnata katseet tulevaisuuteen ja rakentaa liikkumisen edellytyksiä muiden asioiden kuin polttomoottoriautoilla tapahtuvan yksityisautoilun varaan.”
Miten ne liikkumisen edellytykset rakennetaan suuressa harvaan asutussa maassamme ?
Siinäpä on miettimistä. Kuten kirjoitin, polttomoottoriautoilla tapahtuva yksityisautoilu siirtyy hiljalleen historian lehdille ja asiaan pitää reagoida ajoissa myös Suomessa. Visiossani liikkumisen optimointi on keskeisintä suurissa kaupungeissa, joissa joukkoliikenteen mahdollisuudet ovat hyvät. Siellä yksityisautoilua voidaan vähentää ja täytyy vähentää merkittävästi. Esimerkiksi ruuhkamaksut on otettava käyttöön. Harvaan asutuilla seuduilla liikkumisen tarpeet ja palvelutarpeet ovat erilaisia. Palveluita on mahdollista siirtää pyörille tähän tapaan: http://jaakkoalavuotunki.fi/wp/2012/08/02/palvelut-pyorille/. Kainuulainen kansanedustajamme Merja Kyllönen on tätä visiota pitänyt esillä jo vuosikausia. Tämän ohella täytyy todeta yksityisautoiluun liittyvät faktat. Kaikkia käytöstä poistuvia henkilöautoja ei voida korvata sähköautoilla tai muilla vaihtoehtoisilla käyttövoimilla, joten tulevaisuudessa täytyy priorisoida yksityisautoilua sen käyttötarpeen mukaan. Harvaan asutuilla alueilla se on tarpeellista, suurissa kaupungeissa ei ole.