Oulu, tuo yksityisautoilun pohjoinen mekka

Behold! Osallistuin eilen Oulun kaupungin järjestämään kaupunkisuunnittelun seminaariin, jossa pohdittiin kaupunkimme keskustan kehittämismahdollisuuksia. Potkua kehittämistyöhön oli tuomassa muun muassa keskustapuolueessa vaikuttava professori Laura Kolbe Helsingistä, joka veti varsin hengästyttävän esityksen kaupunkien ja kaupunkikulttuurin kehittymisestä länsimaissa.

Välillä hehkutuksessa ajauduttiin hieman koomisella tavalla konsulttien pelikentille momentumeineen ja muine anglismeineen (tiedän, pata kattilaa soimaa) ja mieleen tuli muuan urheilupuolen skeidageneraattori. Pääosin kuultiin kuitenkin kiinnostavaa, historiasta kumpuavaa visiointia.

Harmittavasti jouduin poistumaan seminaarista jo lounaan jälkeen työkiireiden takia, mutta aamupäivän esityksistäkin sai jonkinlaisen käsityksen kaupungin suunnitelmista niin hyvässä kuin pahassakin.

Oulun kaupunki julkaisi seminaarin yhteydessä varsin näyttäväksi paketiksi taitetun ”Elinvoimainen kaupunkikeskusta” -raportin. Tyylikkäässä ja dynaamisessa esitteessä käydään läpi kaupungin suunnitelmia keskusta-alueen kehittämiseksi.

Positiivisin asia kaupungin visiossa on viher- ja kävelyalueiden kasvava rooli. Suunnitelmista on aistittavissa aito halu kehittää kaupungin keuhkoiksi nimitettyjä puistoalueita ja Laanaojan muodostamaa miniatyyrimäistä joenvarsialuetta, joka halkaisee keskustan ja luo puistomaista tunnelmaa.

Se, mikä massiivisessa raportissa häiritsee eniten, on joukkoliikenteen jättäminen täysin sivurooliin. Viihtyisän keskustan kannalta on elintärkeää, että keskeisille paikoille pääsee helposti julkisilla kulkuvälineillä. Vaikka Oulu onkin lähes täysin yksityisautoilun ehdoilla kaavoitettu ja rakennettu kaupunki, keskustan kehittämistä ei voi perustaa pelkän henkilöautoilun varaan.

Pysäköintiongelmat ja niihin esitettävät ratkaisut on nostettu raportissa suureen rooliin.
Asian suhteen ollaan nyt pattitilanteessa. Keskusta-alueen yrittäjät eivät lähteneet kallioparkin ympärillä käytyyn piirileikkiin mukaan, vaikka poliittisten päättäjien enemmistö oli jo näyttämässä vihreää valoa projektille. Nyt jäissä olevaa hanketta ajetaan eteenpäin asettamalla se vastakkain hajautetun pysäköintimallin kanssa, joka näyttää vertailussa kalliimmalta ja huonommalta vaihtoehdolta.

Päädytään kallioparkkikysymyksessä sitten minkälaiseen ratkaisuun tahansa, joukkoliikenteen suunnittelua ei voi jättää puolitiehen. Nykyinen tilanne ei ole hyväksyttävä. Lippujen korkeiden hintojen ja muiden ongelmien takia käyttöaste on meillä jäänyt 5 prosenttiin. Oulussa siis vain joka kahdeskymmenes asukas käyttää säännöllisesti joukkoliikennettä. Tavoitteena tulisi olla Tampereen ja Turun 10–12 prosentin käyttöaste, jolloin myös talouden suhteen päästäisiin syvemmiltä vesille hieman järkevämpään tilanteeseen.

Kierteen pysäyttäminen vaatii välittömiä panostuksia, joiden hedelmiä päästään poimimaan kenties vasta vuosien päästä. Pitkäjänteisessä toiminnassa lyhyen tähtäimen tappiot on kuitenkin hyväksyttävä, muuten kehitystä ei tapahdu. Synkimmissä skenaarioissa Oulu on jatkossakin liikenteen osalta yksityisautoilun pohjoinen mekka.


You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *