Bisneselämän opit tunkeutumassa koulumaailmaan
Bisnesmaailman opit valtaavat yhä enemmän jalansijaa suomalaisessa koulutuspolitiikassa. Uusi yliopistolaki on tuomassa yritysmaailman edustajat yliopistojen hallituksiin taistelemaan omien etujensa puolesta. Tämä trendi ei koske enää vain korkeakouluja. Samoja toimintatapoja ajetaan nyt sisään myös maamme peruskouluihin.
Eräs esimerkki yritysmaailman ja koulujen tiivistyvistä suhteista on vuonna 2010 Ouluun valmistuva uusi Ritaharjun yhtenäiskoulu, joka kuuluu Microsoftin sponsoroimaan School of the Future -hankkeeseen. Koulusta kaavaillaan jatkoa Oulun teknologiaihmeelle. Hankkeen yhtenä tavoitteena on lisätä koulumaailman kanssakäymistä yritysten kanssa.
School of the Future -hankkeessa yritykset tuodaan mukaan koulun kehittämiseen. Uusimman Opettaja-lehden Ritaharjun koulua käsitelleen jutun mukaan suunnitteilla on muun muassa tuote-esittelyjä kouluihin. Ajatus tuntuu hyvin omituiselta. Mikä on tällaisten esittelyiden opetuksellinen funktio?
Bisnesajattelun ajaminen peruskoulumaailmaan on huolestuttavaa varsinkin siinä mielessä, että tehokkuus- ja tuottavuusvaatimukset sopivat erityisen huonosti koulumaailmaan. Markkinaehtoisuus ja elinkeinoelämän tarpeet määrittävät jo nyt liikaa koulujen toimintaa. Koulun tehtäviin pitäisi kuulua muutakin kuin valmistaa lapsia jatko-opintoihin ja työelämään. Koulu ei ole pelkästään osaajatehdas. Sinne kuuluvat myös leikit ja luova toiminta.
Tarvitsemme tiukat pelisäännöt näissä asioissa. Yritykset eivät saa vaikuttaa opetussuunnitelmien sisältöön. Koululaitoksen tulee seistä vahvasti omilla jaloillaan ja toteuttaa itsenäisesti ennen kaikkea sivistyksellisiä periaatteita. Koulujen ei tarvitse alistua yritysten pelinappuloiksi.
Koulumaailman sitominen Microsoftin kaltaisen yrityksen toimintaan on myös erittäin kyseenalaista. Microsoft käyttää jatkuvasti väärin määräävää markkina-asemaansa ja käyttää Windows-monopoliaan kuluttajien valintojen rajoittamiseen. On hyvin arveluttavaa, että koulutoimi on näin läheisessä yhteistyössä epäasiallisia keinoja toiminnassaan käyttävän yhtiön kanssa.
Hallitus ja opetusministeriö ovat näyttäneet tässä asiassa kehnoa esimerkkiä. Pääministeri Vanhanen tapasi viime vuoden tammikuussa Yhdysvaltain matkallaan Microsoftin pääomistajan Bill Gatesin. Gates teki vierailun yhteydessä Suomelle ohjelmistolahjoituksen, joka otettiin opetusministeriössä avosylin vastaan. Näyttää siltä, että vastalahjaksi Microsoft saa huseerata maamme kouluissa mielensä mukaan. Kotimaisten ohjelmistoyritysten sijaan halutaan näemmä tukea monikansallista jättiä, joka potkii pienemmät toimijat epäeettisin keinoin ulos markkinoilta.