Citybussit syynissä
Oulussa aloitettiin vuoden 2007 syksyllä liikennöinti citybusseilla, jotka ajavat puolen tunnin välein kolmella linjalla lyhyttä kaupunkireittiä. Nyt hieman yli vuoden verran käytössä olleista citybusseista on käyty laajaa ja ajoittain kipakkaakin julkista keskustelua. Ohessa muutamia argumentteja sekä puolesta että vastaan.
Plussia: Matkustajia on kaupungin edustajan mukaan ollut ensimmäisen toimintavuoden aikana yli 150 000, mikä on suurempi määrä kuin ennalta arvioitiin. Matkustajamäärä osoittaa, että linjoille on tarvetta. Alhaisempi lipun hinta (1,5 euroa) on ollut myös positiivinen ja oikea ratkaisu.
Miinuksia: Reitit on suunniteltu osittain väärin, joten ne eivät tue parhaalla mahdollisella tavalla siirtymäliikennettä. Pahimmat ongelmat ovat C-linjalla eli Limingantullin linjalla, jossa bussit ajavat usein tyhjillään.
Itse kehittäisin jatkossa citybussiliikennettä seuraavalla tavalla:
1) Vakituiset vuorot ruuhka-aikoihin. Eli silloin ajetaan aikataulun mukaisesti, kun käyttöaste on tarpeeksi suuri. Painopisteen on oltava Heinäpää-Tuira-Intiö-Raksila -alueella.
2) Muina aikoina liikennettä kehitetään tilausliikenteen suuntaan. Hyvä malli löytyy Helsingistä, jossa kaupunginosien postinumeroiden mukaan merkityt Jouko-palvelulinjat korvasivat perinteiset palvelulinjat tämän vuoden alussa. Jouko-bussit ajavat kiinteitä linjoja päivisin ja ovat tarvittaessa myös tilattavissa puhelimitse käyttöön tarpeen mukaan. Vastaava malli toimisi epäilemättä myös Oulussa.