Miksi Oulussa ei panosteta joukkoliikenteeseen?

Oulun kaupunginvaltuusto päätti eilen joukkoliikenteen määrärahoista. Valitettavasti ympäristön ja kaupunkilaisten tasavertaisten toimintamahdollisuuksien kannalta erittäin tärkeissä joukkoliikenneasioissa mentiin taas metsään niin että varvikko vain ropisi. Vaikka valtuusto myönsi 120 000 euron korotuksen määrärahoihin, aikuisten kertalipun hinta nousee 2,90 euroon ja lasten lipun hinta 1,50 euroon. Lisäsumma takaa ainoastaan sen, että kuukausilippuihin ei tule korotuksia.

Tavallisen kertalipun hinta on jo pöyristyttävällä tasolla ja asettaa kaupungissa bussia käyttävät todella eriarvoiseen asemaan. Oulu käyttää edelleen aivan liian vähän rahaa joukkoliikenteeseen asukasta kohti. Valtuutettu Lyly Rajala totesi valtuustossa joukkoliikenteen toimivuuden olevan paljon kiinni siitä, mitä kaupunki on itse valmis siihen sijoittamaan. Tämä pitää tasan tarkkaan paikkansa. Nyt panostukset ovat surkuhupaisalla tasolla ja se tulee valitettavasti näkymään myös bussiliikenteen käyttöasteessa.

Pitkän tähtäimen tavoitteena on oltava nykyistä reilusti edullisempi ja sitä kautta vetovoimaisempi joukkoliikenne. Tilanteessa ei riitä se, että kuukausilippujen hinnat pysyvät ennallaan. Lähtökohtana on oltava huomattava pudotus niin kerta- kuin kuukausilippujen hintoihin.

Joukkoliikenteen kunnallistaminen tai muuttaminen osuuskuntapohjaiseksi toiminnaksi voisivat olla toimivia ratkaisuja kurjistuvassa tilanteessa. Tällöin keskiöön nousisi palvelun käytettävyys voitontavoittelun sijasta.


You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *