Kulttuuritoimi ja Pohjanmaan rata
Bongasin eilen Kalevan pääkirjoitusosastolta oli erinomaisen kirjoituksen Oulu15-kahakoinnista. Jutun kirjoittaneen Antti Ervastin mukaan nykyaikaan ei kuulu ”kaikkien kulttuuriasioiden hoitaminen jäykästi kulttuurijohtaja- ja virastolähtöisesti”. Tästä asiasta voi olla helposti samaa mieltä. Laitoksilla on paikkansa, mutta muuta kulttuurikenttää ei sovi lyödä korville.
Onneksi myös kaupunginhallituksessa käytettiin lopulta järkeä. Se päätti eilisiltana palkata hankkeen työntekijät Oulun kaupungin omalla rahalla, vaikka päätös EU-tuesta on vielä ainakin jonkin aikaa jäissä. Hanke jatkuu siis keskeytymättä. Hieno ja tärkeä juttu Oulun kulttuurielämälle. Projektin hallintosuhteet tosin muuttuvat hieman, kun sitä tulee vetämään erillinen kehittämisjohtaja. Jatkossa selviää, miten lisäbyrokratia vaikuttaa projektin toimivuuteen.
Mielipidepalstalla puhutti Pohjanmaan radan tilanne. Käytän itsekin vilkkaasti liikennöityä rataa jatkuvasti työ- ja vapaa-ajan asioissa.
Oulu-Seinäjoki -pätkän peruskorjauksen pitäisi alkaa pian. Outoa kyllä, se toteutetaan 1-raideremonttina, joka tuo mukanaan häiriöitä yöjunaliikenteeseen pitkäksi aikaa. Yhden raiteen remontoiminen myöskään ratkaise kasvavan junaliikenteen ongelmia.
On totaalista hölmöilyä olla rakentamatta kaksia raiteita koko matkalle heti. Raskas liikenne kasvaa Talvivaaran kaivoksen myötä ja matkustajaliikenteelle rata on tärkeä suoni pohjoiseen. Kun nämä seikat yhdistetään 1-raideremontin mukaan tuomiin suuriin ongelmiin liikennöinnissä, ei voi tulla kuin yhteen johtopäätökseen. Kaksi raidetta on parempi vaihtoehto.